-
Charakteristika ŠVP
ZAMĚŘENÍ ŠKOLY
Náš školní vzdělávací program vychází z cílů základního vzdělávání a klíčových kompetencí RVP ZV a zároveň je snahou pedagogického sboru o inovaci pedagogického procesu v rámci proměn doby.
Název OTEVŘÍT OČI, UKÁZAT CESTU odráží základní myšlenku vzdělávacího programu, kterou je spolupráce mezi žáky, učiteli a zákonnými zástupci žáků, využití kooperativního vyučování namísto tradičních forem frontální výuky, otevřenost školy veřejnosti, pozitivní a tvořivé klima důležité pro vzájemnou komunikaci, tvořivost, zodpovědnost, chuť k vzdělávání se a v neposlední řadě klima bezpečné. Naše škola se snaží vytvářet příjemné, podněcující prostředí pro žáky, jejich zákonné zástupce a také učitele, na základě existující vzájemné důvěry, respektu, demokratických pravidel, vnitřní kázně. Žáci mají nejen prostřednictvím žákovského parlamentu možnost vyjádřit se otevřeně ke všem problémům, které je trápí a zároveň se podílet svými nápady a požadavky na rozvoji školy. Komunikace se zákonnými zástupci žáků probíhá nejen prostřednictvím třídních schůzek a konzultací, ale také prostřednictvím sdružení rodičů a školské rady.
Všestrannému rozvoji jedince napomáhá také činnost školní družiny, kde mají žáci možnost využít kroužků a mnoha zajímavých akcí, které družina organizuje nejen pro ně, ale také pro jejich zákonné zástupce zejména v souvislosti s vánočními, velikonočními svátky, dnem matek a dětí. Další zájmové kroužky, které jsou zaměřeny na posílení estetického, jazykového a sportovního vyžití žáků, rovněž počítačové kroužky a různé exkurze, jsou další možností jak smysluplně využít volný čas.
V rámci pravidelné výuky se škola zaměřuje v souvislosti s potřebami EU na výuku anglického jazyka již od 1. ročníku a zároveň se specializuje na výuku informatiky a výpočetní techniky od čtvrtého ročníku a pro nadané žáky ještě od 6. ročníku v rámci volitelných předmětů. Jako druhý cizí jazyk je žákům nabízen německý, ruský a španělský jazyk.
Zaměření školy umožňuje také kvalifikovaný učitelský sbor, který se neustále vzdělává v nových trendech metod a forem práce. Škola má zkušenosti s vedením dramatických kroužků a z tohoto důvodu zavádí výuku dramatické výchovy, která od 3. do 5. ročníku bude žákům mimo jiné napomáhat zdokonalovat komunikaci, podporovat jejich kultivovaný mluvený i pohybový projev a od 6. ročníku budou tyto kompetence zdokonalovány v rámci volitelného předmětu.
VÝCHOVNÉ A VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE
Klíčové kompetence, cíle vzdělávání a co to znamená na naší škole.
- Kompetence k učení – umožnit žákům osvojit si strategii učení a motivovat je k celoživotnímu učení
Během výuky klademe důraz na čtení s porozuměním, práci s textem, vyhledávání informací. Učitel se zajímá o názory, náměty a zkušenosti žáků, zadává úkoly, na kterých žáci spolupracují. Žáky vedeme k sebehodnocení. Šanci žáků na úspěch maximalizujeme individuálním přístupem. Podněcujeme tvořivost žáků a podporujeme žáky v jejich samostatném organizování některých akcí zejména pro mladší spolužáky. Žáci se účastní mnoha soutěží a olympiád. Prezentují vlastní výsledky a týmově spolupracují na projektech. Mají přístup k dostatku informačních zdrojů – knihovna, internet, exkurze a v neposlední řadě vidí vždy osobní příklad v sebevzdělávání učitelů.
- Kompetence k řešení problému – podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problému
Klademe žákům otevřené otázky, zadáváme problémové úlohy způsobem, který umožňuje volbu různých postupů. Zařazujeme metody, při kterých žáci docházejí k závěrům a řešením sami. Žáci vyhledávají informace z různých zdrojů a svá řešení musejí obhájit. K prezentaci různých projektů využívají multimediálních učeben. Aktivně se zúčastňují soutěží a olympiád a své logické myšlení využívají také při práci na školních projektech. Ve vhodných oblastech vzdělávání využíváme netradičních testových úloh (Scio, Cermat, Kalibro, Matematický klokan,…) Žáci se zapojují do práce žákovského parlamentu a prakticky tak řeší problémy školního života.
- Kompetence komunikativní – vést žáky k všestranné a účinné a otevřené komunikaci
Začleňujeme metody kooperativního učení a jejich prostřednictvím vedeme žáky ke spolupráci při vyučování. Klademe důraz na vhodnou verbální i neverbální komunikaci žáků jak v jednotlivých předmětech tak v interakci se spolužáky, učiteli i dalšími osobami ve škole i mimo ni. Žáci příležitostně připravují relace do školního rozhlasu – Den Země, příloha školního časopisu,… Prezentují své názory prostřednictvím žákovského parlamentu, publikují své články ve školním časopisu Podlavičník. Klademe velký důraz na podporování schopností žáků obhajovat a argumentovat vhodnou formou svůj vlastní názor a také naslouchat názorům druhých.
- Kompetence sociální a personální – rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých
Orientujeme se na skupinovou práci a spolupráci ve třídě. Žáci si střídají role a učí se respektovat dohodnutá pravidla chování, na jejichž formulaci se sami podílejí. Učitel vyžaduje dodržování těchto pravidel a vede žáky k základům kooperace a týmové práce, zároveň žákům umožňuje, aby si sdělovali své pocity a názory. Usilujeme o atmosféru demokracie, přátelství a uvědomění si odpovědnosti za výsledky své práce jak žáků tak učitelů. Zároveň učíme žáky odmítavému postoji vůči všemu, co narušuje dobré vztahy mezi lidmi.
- Kompetence občanské – připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a plnili své povinnosti; rozvíjet u žáků citlivé vztahy k lidem, prostředí i přírodě; vést žáky k toleranci a ohleduplnosti vůči jiným lidem, kulturám a duchovním hodnotám
Učitelé i žáci respektují práva a dodržují povinnosti nejen při dodržování školního řádu. Zástupci třídních kolektivů pracují v žákovském parlamentu. V třídních kolektivech žáci společně stanovují pravidla chování. Učitelé respektují individuální rozdíly – integrovaní žáci, národnostní, kulturní. Žáci se učí jednat zodpovědně a uvědoměle, což si prakticky ověřují na mimoškolních akcích. Škola je zapojena do projektu Adopce na dálku a žáci každoročně symbolickým prodejem vlastních výrobků zabezpečují indickému dítěti možnost studovat. Zajímají se o odlišný způsob života v Indii a jiných kulturách. Žáci osmých ročníků navštěvují památník v Osvětimi. Rozvíjejí tak schopnost empatie a uvažují v evropských a celosvětových souvislostech. Jsou zapojeni do školních projektů, ve kterých mimo jiné reflektují společenské i přírodní dění. Škola vede žáky k třídění odpadů. Učitelé kladou důraz na environmentální výchovu a vzdělávání žáků jako ekologicky myslících jedinců.
- Kompetence pracovní – pomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnostmi a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci, učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný
Vedeme žáky k jejich profesní orientaci jak vhodnou motivací v jednotlivých vzdělávacích oblastech, nabídkou volitelných předmětů, kroužků, vhodných exkurzí, tak objektivním sebehodnocením a posouzením jejich reálných možností. Žáci jsou aktivně zapojeni do oblasti Svět práce a v průběhu školní docházky si osvojují základní pracovní dovednosti a návyky. V průběhu školního roku jsou od jeho samého začátku žáci pravidelně proškolováni o nutnosti dodržování všech zásad bezpečného chování jak ve škole tak mimo ni. Žáci se tak učí chránit jak zdraví své tak zdraví druhých.