Témata EVVO:
- Sopečný ostrov
- Kameny a půda
- Pavouček
- Zvířata
- Lidé
- Les
Sopečný ostrov
Motivace – zvuky sopky. Žáci si vyberou některý z hudebních nástrojů a začnou vydávat zvuky probouzejícího se vulkánu, dle instrukcí učitele. Následuje rozhovor o sopkách.
Sopka z těsta. Každému dítěti dáme kuličku z předem připraveného těsta, tím je rozdělíme do skupin. Těsto má 3 barvy. Skupiny vytvoří dle své fantazie vulkán.
Pokus – sopečný výbuch. Nachystáme si sklenici od kečupu, tu obalíme vrstvou hlíny do tvaru sopky a umístíme na podložku. Pak do nádoby vlijeme připravené suroviny – vodu, sodu, jar, barvivo. Spouštěč reakce je ocet.
Výtvarné aktivity – sopka se sádrou. Na papír namalujeme tuší sopku, necháme zaschnout, pak připravíme kelímek s vodou, do které přidáme lepidlo Herkules, červenou barvu a sádru. Pak tuto směs nanášíme na obraz jako lávu.
Materiální zabezpečení:
hudební nástroje nebo předměty vydávající zvuky, těsto ve třech barvách, obrysy ostrovů, suroviny potřebné k pokusu, výtvarný materiál
Kameny a půda
Motivace – minerály a horniny z nejrůznějších oblastí ČR, diskuze o druzích
Aktivita – Můj kámen. Děti si na vycházce najdou svůj kámen, se kterým budou pracovat. Ve dvojicích si povídají, proč si vybral tento kámen, kde ho našel, čím je zvláštní. Pak představí kamínek od kamaráda ostatním.
Pokusy – Jak jsou kameny tvrdé? Žáci pracují ve skupinách a snaží se pomocí předložených předmětů orientační tvrdost hornin. Výsledky srovnají s tabulkou a seřadí horniny od nejměkčí k nejtvrdší.
– Může se kámen rozpustit? Do misek s octem položíme nejrůznější horniny a pozorujeme, jestli nastane změna. U vápence budeme pozorovat šumění.
Hry s kameny – Strážce ostrova. Hra trénuje postřeh, rychlost. Kolem volně stojícího stromu připevníme provaz, na volném konci uvážeme uzel. Žák se drží uzlu, nesmí se pustit, ostatní se mu snaží posbírat volně rozmístěné oblázky. Strážce se sběrače snaží chytit. Když chytí, nastává výměna.
– Kamenné pyramidy. Děti ve skupinkách se snaží postavit co nejvyšší pyramidu ve stanoveném čase. Trénuje se spolupráce a schopnost řešit problém.
Výtvarné aktivity – Mozaiky z kamenů. Děti z nasbíraných kamínků tvoří obrazce. Podkladem je krabička vyložena plastelínou.
Materiální zabezpečení:
sbírka minerálů a hornin, mince, hřebík, sklo, tabulka tvrdosti, ocet, výtvarné pomůcky, malé kamínky
Pavouček
Motivace – diskuze o pavoucích. Kdo má rád, kdo ne. Kde žijí, kde je viděli.
Práce se třídou – pavučina vztahů. Posílá se klubíčko tomu, o kom umíme říct něco hezkého.
Pohybová aktivita – Jak se chodí po pavučině? Připravenou pavučinu položíme na zem, děti se ji pokouší překonat, tak aby noha nesklouzla.
– Šikovná moucha. Síť napneme mezi stromy, děti se ji snaží prolézt, aby se nedotkli pavučiny.
Výtvarné aktivity – Pavoučí tělo z přírodnin. Napřed se pokusíme ulovit pavouka, prozkoumat ho. Určit části těla. Pak děti ve dvojicích vyrobí pavouka.
– Pavučina na větvičce. Děti si najdou vhodnou větvičku a pokusí se namotat svou pavučinu.
Materiální zabezpečení:
vlna, lupy, pavučina utkaná ze silnějšího provazu, provázky, bavlnky
Zvířata
Motivace – Práce s pracovním listem – vyhledávání života.
Hry – Slepé dvojice – 1. popisuje co má, 2. kreslí. Děti se musí co nepřesněji vyjadřovat. Dvojice sedí zády k sobě, jeden má obrázek zvířete, říká druhému, co má kreslit
– Zvíře po hmatu. Děti se se zavázanýma očima pokusí určit, o jaký druh jde.
Praktické činnosti – Život pod kameny a v půdě. Děti se pokusí najít co nevíce živočichů. Pak je určí.
- Stopy ve sněhu. Vyhledání a určení zvířecích stop.
Literární a dramatická aktivita: básničky ztvárněné pohybem
Materiální zabezpečení:
pracovní listy, výtvarné pomůcky, podložky, zvířata pro nevidomé, šátky, lupy, klíče
Lidé
Výzkumná expedice – Hledači stop, trénink pozorovacích schopností. Učitel připraví stezku. Předem umístí v okolí několik předmětů, které tam nepatří. Například šiška na listnatém stromě apod. Dětí se snaží samostatně vyhledat.
Velká plavba – význam vitamínů ve stravě
Vitamínový koktejl – pracovní list. Děti vybarví jednotlivé složky koktejlu.
Výtvarná aktivita – Čajová mapa. Složíme papír jako mapu. Zalijeme čaj, potom sáček vymačkáváme na papír. Necháme uschnout, pak domalujeme.
– Papriková stopa. Namastíme ruce, nebo chodidla. Obtiskneme na papír, pak posypeme kořením. Vynikne stopa.
– Stopa ve sněhu. Otisky bot, případně tvoření stop pomocí prstů, či přírodnin.
Materiální zabezpečení:
rozmanité přírodniny, materiál nepatřící do přírody, ovoce, zelenina, pracovní list, papíry, čaj, krém, koření, pastely
Les
Pozorování lesa – pozorování druhů stromů v lese. Stromy opadavé a neopadavé, šišky a plody stromů, kůra. Pozorování pařezů, letokruhů, dřevokazných hub, lišejníků. Rozmanitost tvarů stromů.