Podpora inkluze v Moravskoslezském kraji
CZ.02.3.61/0.0/0.0./15_007/0000247
Žadatel: Moravskoslezský kraj
Partneři:
- Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace
- Pedagogicko-psychologická poradna, Opava, příspěvková organizace
- Pedagogicko-psychologická poradna, Frýdek-Místek, příspěvková organizace
- Společně-Jekhetane, o.p.s.
- Základní škola Dany a Emila Zátopkových, Třinec, příspěvková organizace
- Jubilejní Masarykova základní škola a mateřská škola, Třinec, příspěvková organizace
- Základní škola H. Sienkiewicze s polským jazykem vyučovacím Jablunkov, příspěvková organizace
- Základní škola Opava, Boženy Němcové 2 – příspěvková organizace
- Základní škola Opava, Vrchní 19 – příspěvková organizace
- Základní škola Opava, Šrámkova 4, příspěvková organizace
- Základní škola a gymnázium Vítkov, příspěvková organizace
- Základní škola Kapitána Jasioka Havířov-Prostřední Suchá, Kpt. Jasioka 57, okres Karviná
- Střední škola společného stravování, Ostrava-Hrabůvka, příspěvková organizace
Realizace projektu: 1. 10. 2016-30. 9. 2019
Financování projektu:
Zdroje financování projektu | výše podílu v Kč |
Celkové způsobilé výdaje projektu | 36 755 894,65 |
z toho prostředky z Evropského sociálního fondu (85%) | 31 242 510,45 |
z toho prostředky ze státního rozpočtu (10%) | 3 675 589,46 |
Z toho prostředky z rozpočtu MSK (5%) | 1 837 794,74 |
Popis projektu:
Projekt je zaměřen na podporu žáků ze socioekonomicky a kulturně odlišného prostředí ve vzdělávání v 9 školách Moravskoslezského kraje. Stěžejním cílem je podpořit tyto žáky v dosahování školního úspěchu a zabránit tak jejich předčasnému odchodu ze vzdělávání. Aktivity jsou zaměřeny na vzdělávání a metodickou podporu pedagogických pracovníků, rozvoj školních poradenských pracovišť, přímou práci se žáky v rámci doučování, kroužků zaměřených na rozvoj gramotností, spolupráci s rodiči a dalšími aktéry ve vzdělávání.
Klíčové aktivity projektu:
KA 1: Programy zaměřené na usnadňování přechodu žáků mezi stupni vzdělávání
-doučování v neformálních klubech
-kroužky rozvoje klíčových kompetencí a gramotností (čtenářská, matematická, přírodovědná, informační a ICT)
KA 2: Podpora školních poradenských pracovišť
-odborní pracovníci na školách: školní speciální pedagog, školní psycholog
-pilotní ověření pozice koordinátor inkluze
KA 3: Podpora prostřednictvím školního asistenta
KA 4: Rozvoj spolupráce pedagogických pracovníků, sociálních a zdravotních služeb
a rodiny ve vzdělávání
-workshopy pro rodiče žáků ze socioekonomicky znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí
o důležitosti vzdělávání (kluby rodičů na školách)
-spolupráce s rodiči a osvětová činnost pro rodiče
-informační a osvětová kampaň směrem k širší veřejnosti
-podpora rodičů při jednání s pedagogy a sociálními službami
KA 5: Rozvoj pracovníků ve vzdělávání – povinné aktivity
-DVPP
-podpora pedagogů při zavádění a rozvoji inkluzivního vzdělávání
KA 6: Rozvoj pracovníků ve vzdělávání – volitelné aktivity
-DVPP
-sdílení odborných zkušeností a dobré praxe
-vzájemné návštěvy na školách
KA 7: Řízení projektu
Projekt zavádí inkluzivní principy a prvky do partnerských škol a jeho aktivity pokrývají komplexní péči o cílovou skupinu žáků. Aktivity bude realizovat žadatel ve spolupráci s partnerskými organizacemi.
Přispěním všech aktérů, kteří se budou podílet na projektem podpořeném vzdělávání této cílové skupiny, vznikne síť krajských pracovišť, jejichž odborní pracovníci budou schopni poskytovat odpovídající odbornou péči a metodickou podporu všem zainteresovaným. Je třeba, aby pozornost byla věnována žákům, pedagogickým i nepedagogických pracovníkům, vedoucím pracovníkům, rodičům stejně tak jako i spolupráci s vnějšími subjekty (včetně zřizovatelů škol a neziskového sektoru).