Z předškoláka se stává školák
Co by mělo umět dítě, které jde poprvé do školy:
- mělo by správně vyslovovat všechny hlásky
- mělo by umět poslouchat pozorně pohádku a jednoduše vyprávět obsah
- mělo by umět reagovat i na cizího dospělého, vyřídit jednoduchý vzkaz, obstarat jednoduchý nákup
- mělo by být schopné pracovat samostatně ve skupině dětí, jak je zvyklé v mateřské škole nebo v zájmovém kroužku
- mělo by vydržet sedět nad zadaným úkolem alespoň čtvrt hodiny a být schopné práci dokončit
- mělo by vědět, jak se jmenuje, kde bydlí, kolik mu je let, znát dny v týdnu
- mělo by umět recitovat básničku, zazpívat písničku
- mělo by hrát jednoduché hry – domino, pexeso, člověče nezlob se, skládat puzzle
- mělo by napočítat do pěti
- mělo by umět správně držet tužku mezi palcem a ukazováčkem, aby konec tužky mířil k rameni, netlačit, kreslit tak, aby tužka lehce klouzala po papíře
- mělo by umět vystřihovat jednoduché tvary
- mělo by poznat sluchem první a poslední hlásku ve slově
- mělo by být samostatné v oblékání, umět si zapnout knoflíky, zavázat tkaničky, samostatně dodržovat hygienu, umýt si ruce, samostatně se najíst příborem
- mělo by být dost velké, aby uneslo tašku, která i v první třídě může vážit kolem 3 až 4 kilogramů
- mělo by umět pozdravit, poprosit, poděkovat
Jak vidíte, je toho dost. Dítěti, na které čeká škola, mohou pomoci především rodiče!
Co potřebuje prvňák od rodičů:
- dítě má nárok na vhodný denní režim, na uspořádání dne tak, aby bylo mimo domov co nejméně (např. nemuselo chodit brzy ráno do družiny), mělo čas na odpočinek, hru a pobyt venku
- dítě má mít možnost psát úkoly odpoledne co nejdříve a v první třídě se nezabývat školními věcmi déle než půl hodiny
- dítě potřebuje, aby mu rodiče zajistili a obstarali všechny věci, které škola vyžaduje, aby se nedostalo do zbytečných těžkostí, pokud mu něco chybí
- dítě očekává, že ho rodiče první den do školy doprovodí, počkají na něj před školou, slavnostně ho obléknou a případně vyfotografují, připraví dobrý oběd nebo večeři
- dítě má nárok na pěkný pracovní koutek včetně psacího stolečku a místa pro školní věci
- dítě má právo na klid při ranním vypravování, aby šlo do školy dobře naladěné
- dítě má nárok na své vlastní pracovní tempo, nemělo by slyšet slova „dělej, rychle“
- dítěti prospěje povzbuzování, pochvala, i když rodič třeba není se všemi jeho výsledky spokojen
- dítě přivítá v první třídě pomoc při vypracování domácích úkolů
- dítě ocení, když si rodiče uvědomí, že škola není to jediné a nejhlavnější, že je řada dalších činností, které může dítě dělat a být v nich úspěšné