Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání
OTEVŘÍT OČI, UKÁZAT CESTU
Charakteristika školy
Správně vzdělávat znamená učit žáky, jak mají myslet, a ne, co si mají myslet.
J. Krumpholc
Základní škola Opava, Boženy Němcové 2 je úplnou školou s prvním až devátým postupným ročníkem, která je situována v klidné části města na Kylešovském kopci. Blízké vlakové a autobusové nádraží umožňuje žákům školy bezproblémové dojíždění z širokého okolí. Škola má kapacitu 540 žáků, kteří jsou vzděláváni ve dvou paralelních třídách v každém ročníku. Průměrná naplněnost tříd je 27 žáků. Velkou výhodou školy je nadstandardní technické vybavení, jehož součástí jsou moderně vybavené multimediální počítačové učebny, učebna fyziky a robotiky, jazyková laboratoř, učebna přírodních věd a mobilní učebny s tablety. Kmenové učebny jsou vybaveny interaktivními panely, interaktivními tabulemi nebo dataprojektory. Škola plně využívá svého technického potenciálu k rozšíření výuky informatiky pro žáky od šestých tříd v rámci volitelného předmětu; výuku cizích jazyků – angličtiny od první třídy a němčiny, ruštiny a španělštiny od sedmé třídy. Od třetích tříd škola vyučuje dramatickou výchovu a v osmém ročníku finanční gramotnost. Součástí školy je keramická dílna, cvičná kuchyň, školní dílna, tělocvična a výdejna stravy se dvěma jídelnami. K pohybové aktivitě dětí je využívána také tělocvična, plocha Tyršova stadionu, zimní stadion, krytý bazén, školní hřiště, školní arboretum a nedaleká přírodní zahrada školy.
Všechny prostory školy jsou zapojeny do sítě, vyučující mají stálý přístup na internet a možnost využití moderních učebních pomůcek.
Škola věnuje velkou pozornost rovněž podmínkám pro hygienické a bezpečné vzdělávání. Struktura pracovního a odpočinkového režimu žáků a učitelů je stanovena s ohledem na dostatek relaxace, vhodný režim vyučování, stravovací a pitný režim, zdravé prostředí učeben a ostatních prostor školy, dodržování zákazu kouření, pití alkoholu a požívání jiných škodlivých látek. Velká pozornost je věnována ochraně žáků před úrazy jak formou stálého dohledu nad žáky, tak pravidelným vedením žáků k nutnosti dodržovat školní řád a řády odborných učeben.
Velkou pozornost škola věnuje integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaným žákům. V souvislosti s péčí o tyto žáky pedagogové spolupracují se školním poradenským pracovištěm a dalšími odborníky zejména z pedagogicko-psychologické poradny a speciálního pedagogického centra. Škola objevuje, podporuje a rozvíjí nadání žáků, jak formou zapojení do soutěží a projektů, tak také zavedením obohacujících hodin pro nadané žáky.
Pedagogický sbor tvoří kvalifikovaní učitelé včetně koordinátorů EVVO, ICT; asistenti pedagoga a výchovný poradce, metodik prevence, speciální pedagogové a psycholog, kteří pomáhají žákům a jejich zákonným zástupcům v rámci pravidelných konzultací v souvislosti s činností školního poradenského pracoviště. Zkušené vychovatelky pečují o žáky I. stupně ve školní družině. Pedagogický sbor je pozitivně nakloněn stálému sebevzdělávání jak v rámci různorodých krátkodobých kurzů, tak v rámci různých typů specializačního studia na vysokých školách. Pedagogové vzájemně spolupracují na školních projektech, pořádají pro žáky např. kulturně-vzdělávací a historické exkurze, školy v přírodě, lyžařské výcvikové kurzy a také krátkodobé projekty pro třídní kolektivy v rámci prevence rizikového chování. Průměrný počet pedagogických pracovníků je 45.
Silnou stránkou školy je také velmi dobrá spolupráce se sdružením rodičů a jeho podpora školních aktivit po finanční stránce. Od roku 2005 je nedílnou součástí školy školská rada.
V rámci prevence rizikového chování se škola zaměřuje na volnočasové aktivity dětí. Nabízí každoročně kolem 20 kroužků v rámci školy nebo školní družiny. Při organizaci některých kroužků škola spolupracuje s dalšími organizacemi v Opavě.
Kromě krátkodobých projektů škola zapojuje žáky také do dlouhodobých projektů; nejen školních, ale také projektů, na které škola získává dotace zejména v oblasti prevence rizikového chování nebo environmentální výchovy v rámci MŠMT nebo MSK. Škola je zapojena v rámci partnerství do projektů financovaných EU. Projekty jsou realizovány zejména na území MSK, města Opavy nebo v rámci příhraniční mezinárodní spolupráce. Aktuální projekty škola představuje na svých webových stránkách a informačních tabulích v prostorách školy.
Škola je otevřena komunikaci s rodiči žáků a organizuje každoročně mnoho akcí pro žáky a jejich zákonné zástupce. Zároveň organizuje akce pro veřejnost a předškoláky.
Na škole pracuje žákovský parlament a žáci vydávají vlastní časopis Podlavičník.
Kolektiv pedagogických pracovníků školy se intenzivně snaží všestranně rozvinout děti tak, aby se dobře uplatnily v jejich dalším životě.
Škola je hrdá na titul Etická škola.
Školní družina
- ŠD má kapacitu 240 dětí a je určena zejména dětem 1. – 5. ročníku ZŠ
- O děti se starají kvalifikované, zkušené vychovatelky.
- Provoz školní družiny:
- ráno: 6.00-8.00 (v případě dělených hodin do 9.00)
- odpoledne: 11.45-17.00 hod.
- Zájmová činnost ŠD probíhá ve třídách prvního stupně, třídy jsou pro potřeby družiny, vybaveny stolními hrami, stavebnicemi, výtvarnými potřebami, audiovizuální technikou a kobercem.
- Děti mohou rovněž při svých činnostech využívat všech prostor školy (odborné učebny, tělocvičnu, hřiště, keramickou dílnu, cvičnou kuchyň,), je možno využít blízký Tyršův stadion, parčík zvaný „Na Paloučku“, městský park, školní arboretum a školní přírodní zahradu.
- Děti školní družiny mají možnost pracovat v různých zájmových útvarech.
- Stravování dětí je zajištěno v samostatné jídelně ŠD, v odpoledních hodinách je zajištěn pitný režim.
- Během školního roku probíhá ve ŠD řada celodružinových akcí (akce jsou vždy předem prezentovány na nástěnce ŠD ve vestibulu školy, všechny jsou zdokumentovány v kronice ŠD, která je pravidelně v rámci třídních schůzek nabízena zákonným zástupcům k nahlédnutí)
- Děti mají možnost zúčastnit se několikrát ročně víkendových akcí různého zaměření.
- ŠD spolupracuje se školou na různých projektech.
- Program školní družiny je obohacován příležitostnými návštěvami profesionálů různých oborů.
- Školní družina spolupracuje s různými organizacemi.
- V rámci ŠD jsou pořádány výtvarné akce pro děti a rodiče.
- Pobyt dětí ve ŠD se řídí vnitřním řádem ŠD, který navazuje na školní řád.
Zaměření školy
Školní vzdělávací program vychází z cílů základního vzdělávání a klíčových kompetencí RVP ZV a zároveň je snahou pedagogického sboru o inovaci pedagogického procesu v rámci proměn doby. Název OTEVŘÍT OČI, UKÁZAT CESTU odráží základní myšlenku vzdělávacího programu, kterou je spolupráce mezi žáky, pedagogickými pracovníky a zákonnými zástupci žáků, využití kooperativního vyučování namísto tradičních forem frontální výuky, otevřenost školy veřejnosti, pozitivní a tvořivé klima důležité pro vzájemnou komunikaci, invenci, zodpovědnost, chuť ke vzdělávání se a v neposlední řadě klima bezpečné. Škola se snaží vytvářet příjemné, podněcující prostředí pro žáky, jejich zákonné zástupce a také pedagogické pracovníky, na základě existující vzájemné důvěry, respektu, demokratických pravidel, vnitřní kázně. Žáci mají nejen prostřednictvím žákovského parlamentu možnost vyjádřit se otevřeně ke všem problémům, které je trápí a zároveň se podílet svými nápady a požadavky na rozvoji školy. Komunikace se zákonnými zástupci žáků probíhá nejen prostřednictvím třídních schůzek a konzultací, ale také prostřednictvím sdružení rodičů a školské rady.
Všestrannému rozvoji jedince napomáhá také činnost školní družiny, kde mají žáci možnost využít kroužků a mnoha zajímavých akcí a dílen, které družina organizuje nejen pro ně, ale také pro jejich zákonné zástupce.
V rámci pravidelné výuky se škola zaměřuje na rozvoj matematické, čtenářské a informační gramotnosti, výuku anglického jazyka již od prvního ročníku a rozšiřuje výuku informatiky pro nadané žáky od šestého ročníku v rámci volitelného předmětu. Jako druhý cizí jazyk je žákům nabízen německý, ruský a španělský jazyk od sedmého ročníku. Žáci osmého ročníku v rámci povinného předmětu posilují svou finanční gramotnost. Komunikaci žáků napomáhá rozvíjet také dramatická výchova.
Zaměření školy umožňuje skvělé vybavení školy a kvalifikovaný pedagogický sbor, který se neustále vzdělává v nových trendech metod a forem práce.
Celý dokument je k nahlédnutí v ředitelně školy