Boženy Němcové 2
Elektronická žákovská knížka

logo_edupage

Ocenění společnosti Scio

Certifikát – 800 stromů pro Opavu

75. let výročí naší školy

Náš svět technologií

Schránka důvěry

Pokud máte nějaký problém nebo chcete na něco upozornit písemnou formou, můžete využít schránku důvěry.

Ta se nachází v přízemí budovy školy (směrem do jídelny).

Nebo napište na školní email důvěry: duvernaschranka@zsbnopava.cz

Klub rodičů

Informace o tématech a termínech Klubů rodičů: zde

Učebna pod širým nebem

Učebna pod širým nebem

Zasazená lípa ke 100. výročí vzniku ČSR

Náš strom svobody, který jsme zasadili dne 31. 10. 2018 roste již:

strom
Žákovský parlament

Struktura ŠVP
  1. Charakteristika ŠVP

ZAMĚŘENÍ ŠKOLY

Náš školní vzdělávací program vychází z cílů základního vzdělávání a klíčových kompetencí RVP ZV a zároveň je snahou pedagogického sboru o inovaci pedagogického procesu v rámci proměn doby.

Název OTEVŘÍT OČI, UKÁZAT CESTU odráží základní myšlenku vzdělávacího programu, kterou je spolupráce mezi žáky, učiteli a zákonnými zástupci žáků, využití kooperativního vyučování namísto tradičních forem frontální výuky, otevřenost školy veřejnosti, pozitivní a tvořivé klima důležité pro vzájemnou komunikaci, tvořivost, zodpovědnost, chuť k vzdělávání se a v neposlední řadě klima bezpečné. Naše škola se snaží vytvářet příjemné, podněcující prostředí pro žáky, jejich zákonné zástupce a také učitele, na základě existující vzájemné důvěry, respektu, demokratických pravidel, vnitřní kázně. Žáci mají nejen prostřednictvím žákovského parlamentu možnost vyjádřit se otevřeně ke všem problémům, které je trápí a zároveň se podílet svými nápady a požadavky na rozvoji školy. Komunikace se zákonnými zástupci žáků probíhá nejen prostřednictvím třídních schůzek a konzultací, ale také prostřednictvím sdružení rodičů a školské rady.

Všestrannému rozvoji jedince napomáhá také činnost školní družiny, kde mají žáci možnost  využít kroužků a mnoha zajímavých akcí, které družina organizuje nejen pro ně, ale také pro jejich zákonné zástupce zejména v souvislosti s vánočními, velikonočními svátky, dnem matek a dětí. Další zájmové kroužky, které jsou zaměřeny na posílení estetického, jazykového a  sportovního vyžití žáků, rovněž počítačové kroužky a různé exkurze, jsou další možností jak smysluplně využít volný čas.

V rámci pravidelné výuky se škola zaměřuje v souvislosti s potřebami EU na výuku anglického jazyka již od 1. ročníku a zároveň se specializuje na výuku informatiky a výpočetní techniky od čtvrtého ročníku a pro nadané žáky ještě od 6. ročníku v rámci volitelných předmětů. Jako druhý cizí jazyk je žákům nabízen německý, ruský a španělský jazyk.

Zaměření školy umožňuje také kvalifikovaný učitelský sbor, který se neustále vzdělává v nových trendech metod a forem práce.  Škola má zkušenosti s vedením dramatických kroužků a z tohoto důvodu zavádí výuku dramatické výchovy, která  od 3. do 5. ročníku bude žákům mimo jiné napomáhat zdokonalovat  komunikaci, podporovat jejich kultivovaný mluvený i pohybový projev a od 6. ročníku budou tyto kompetence zdokonalovány v rámci volitelného předmětu.

VÝCHOVNÉ A VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE

Klíčové kompetence, cíle vzdělávání a co to znamená na naší škole.

  1. Kompetence k učení – umožnit žákům osvojit si strategii učení a motivovat je k celoživotnímu učení

Během výuky klademe důraz na čtení s porozuměním, práci s textem, vyhledávání informací. Učitel se zajímá o názory, náměty a zkušenosti žáků, zadává úkoly, na kterých žáci spolupracují. Žáky vedeme k sebehodnocení. Šanci žáků na úspěch maximalizujeme individuálním přístupem. Podněcujeme tvořivost žáků a podporujeme žáky v jejich samostatném organizování některých akcí zejména pro mladší spolužáky. Žáci se účastní mnoha soutěží a olympiád. Prezentují vlastní výsledky a týmově spolupracují na projektech. Mají přístup k dostatku informačních zdrojů – knihovna, internet, exkurze a v neposlední řadě vidí vždy osobní příklad v sebevzdělávání učitelů.

  1. Kompetence k řešení problému – podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problému

Klademe žákům otevřené otázky, zadáváme problémové úlohy způsobem, který umožňuje volbu různých postupů. Zařazujeme metody, při kterých žáci docházejí k závěrům a řešením sami. Žáci vyhledávají informace z různých zdrojů a svá řešení musejí obhájit. K prezentaci různých projektů využívají multimediálních učeben. Aktivně se zúčastňují soutěží a olympiád a své logické myšlení využívají také při práci na školních projektech. Ve vhodných oblastech vzdělávání využíváme netradičních testových úloh (Scio, Cermat, Kalibro, Matematický klokan,…) Žáci se zapojují do práce žákovského parlamentu a prakticky tak řeší problémy školního života.

  1. Kompetence komunikativní – vést žáky k všestranné a účinné a otevřené komunikaci

Začleňujeme metody kooperativního učení a jejich prostřednictvím vedeme žáky ke spolupráci při vyučování. Klademe důraz na vhodnou verbální i neverbální komunikaci žáků jak v jednotlivých předmětech tak v interakci se spolužáky, učiteli i dalšími osobami ve škole i mimo ni. Žáci příležitostně připravují relace do školního rozhlasu – Den Země, příloha školního časopisu,… Prezentují své názory prostřednictvím žákovského parlamentu, publikují své články ve školním časopisu Podlavičník. Klademe velký důraz na podporování schopností žáků obhajovat a argumentovat vhodnou formou svůj vlastní názor a také naslouchat názorům druhých.

  1. Kompetence sociální a personální – rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých

Orientujeme se na skupinovou práci a spolupráci ve třídě. Žáci si střídají role a učí se respektovat dohodnutá pravidla chování, na jejichž formulaci se sami podílejí. Učitel vyžaduje dodržování těchto pravidel a vede žáky k základům kooperace a týmové práce, zároveň žákům umožňuje, aby si sdělovali své pocity a názory. Usilujeme o atmosféru demokracie, přátelství a uvědomění si odpovědnosti za výsledky své práce jak žáků tak učitelů. Zároveň učíme žáky odmítavému postoji vůči všemu, co narušuje dobré vztahy mezi lidmi.

  1. Kompetence občanské – připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a plnili své povinnosti; rozvíjet u žáků citlivé vztahy k lidem, prostředí i přírodě; vést žáky k toleranci a ohleduplnosti vůči jiným lidem, kulturám a duchovním hodnotám

Učitelé i žáci respektují práva a dodržují povinnosti nejen při dodržování školního řádu. Zástupci třídních kolektivů pracují v žákovském parlamentu. V třídních kolektivech žáci společně stanovují pravidla chování. Učitelé respektují individuální rozdíly – integrovaní žáci, národnostní, kulturní. Žáci se učí jednat zodpovědně a uvědoměle, což si prakticky ověřují na mimoškolních akcích. Škola je zapojena do projektu Adopce na dálku a žáci každoročně symbolickým prodejem vlastních výrobků zabezpečují  indickému dítěti možnost studovat. Zajímají se o odlišný způsob života v Indii a jiných kulturách. Žáci osmých ročníků navštěvují památník v Osvětimi. Rozvíjejí tak schopnost empatie a uvažují v evropských a celosvětových souvislostech. Jsou zapojeni do školních projektů, ve kterých mimo jiné reflektují společenské i přírodní dění. Škola vede žáky k třídění odpadů. Učitelé kladou důraz na environmentální výchovu a vzdělávání žáků jako ekologicky myslících jedinců.

  1. Kompetence pracovní – pomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnostmi a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci, učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný

Vedeme žáky k jejich profesní orientaci jak vhodnou motivací v jednotlivých vzdělávacích oblastech, nabídkou volitelných předmětů, kroužků, vhodných exkurzí, tak objektivním sebehodnocením a posouzením jejich reálných možností. Žáci jsou aktivně zapojeni do oblasti Svět práce a v průběhu školní docházky si osvojují základní pracovní dovednosti a návyky. V průběhu školního roku jsou od jeho samého začátku žáci  pravidelně proškolováni o nutnosti dodržování všech zásad bezpečného chování jak ve škole tak mimo ni. Žáci se tak učí chránit jak zdraví své tak zdraví druhých.

Pages: 1 2 3 4 5 6 7

Plán školních akcí

Školní časopis „Podlavičník“ – 4/2025

Rychlý kontakt

Základní škola Opava,

Boženy Němcové 2 –

příspěvková organizace


IČ: 70999180

Adresa: Boženy Němcové 2,
746 01 Opava

Mobil ŠD: +420 734 170 639

Mobil školy: +420 731 194 786

Email: skola@zsbnopava.cz

Ocenění naší školy

logo-Eticka-skola

Zkoumavé čtení